söndag 14 januari 2018

Älskade köttgryta!

För några år sen kikade jag på olika slowcooker och perfekt till jul fick vi en tryckkokare av svärföräldrarna. Skillnaden mellan slowcooker och tryckkokare har jag ingen aning om ska jag ärligt erkänna. Tryckkokaren har blivit flitigt använd sen dess och har kapat många timmars kokning för grytor. En stor favorit här hemma är köttgryta och den går i ett nafs! Köttet blir så mört och fint och smakerna sitter. Oftast behöver jag salta lite extra och ha i någon tesked buljong. Ibland reder jag av med arrowrot och sen är det klart.






Köttgryta

Ca 1,6 kg fransyska
Morötter
ca 1 liter vatten
Salt
ca 1 tsk hel svartpeppar
ca 1 tsk hel vitpeppar
ca 2 tsk hel kryddpeppar
Lite Colloritsoja för färg
En klick smör
Arrowrot


1. Skär köttet i mindre bitar och lägg i gryta.
2. Lägg i morötterna.
3. Lägg alla pepparkorn i en tesil.
4. Lägg i smör.
5. Häll på vatten.
6. Häll över lite Colloritsoja.
7. Salta.

Låt koka upp och sänk värmen. Låt småputtra i ca 3,5-4 timmar på spis. Tryckkokare ca 2 timmar. Smaka av och krydda vid behov. Red av med arrowrot om du önskar något tjockare sås. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...