söndag 22 januari 2017

Träning och blodgivning

Att börja lämna blod är något jag inte ångrar trots att det tar en liten tid att komma tillbaka i min träning. De senaste två gångerna jag lämnat har jag tränat samma kväll. Lätt träning är rekommenderat då det finns ökad risk för blodtrycksfall och svimning. Jag har dock inte upplevt detta, snarare att orken inte alls finns så jag får anpassa efter förmåga vilket kan vara svårt när man vill prestera mer och jag tänker att jag får ta det lugnt. Att ta det lugnt går så där och jag är för det mesta klippt slut men jag får köpa läget och låta det bero tills de röda blodkropparna återbildats. 

Nu kan mycket mer saker påverka som sömn och stress men jag upplever skillnad i träning ca 4 veckor efter blodgivning. Jag känner det som minskad ork, huvudet vill mer men kroppen svarar inte alls på samma sätt. Efter sista gången nu har jag varit mer regelbunden med att ta järntabletterna för att se om orken tilltar snabbare men jag kan inte påstå att jag märker någon nämnvärd skillnad. 







Tidigare har jag alltid skänkt pengar till någon organisation då jag inte fastnat för någon av de gåvor man kan få i samband med blodgivning. Så upptäckte jag dessa Rörstrandmuggar ovan. Hur underbara som helst! Grön fick det bli den första, sen en rosa och efter velande sist fick det bli en blå. Svart fanns också men om det blir den färgen nästa gång återstår att se.

En vanlig fråga jag får är:

"Gör det inte ont att lämna blod?"

Klart det känns när den grova nålen ska på plats i armvecket men det känns förvånansvärt lite. Jag kan inte påstå att jag är förtjust i sprutor och ber dem alltid säga till innan de sticker men de är så duktiga på att sätta nål och allt är over i ett kick! Beroende på skjuts i venen tar det olika lång tid men ca 10 minuter så är 4,5 dl blod lämnat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...