måndag 1 augusti 2016

Kan själv! Med hjälp.

"Kan själv" var enligt min mor de första ord jag lärde mig som liten. Och "Nej".

Vissa saker bör man kunna sägs det. Bland annat att kunna laga punktering om man är ute och cyklar. Jag har alltid sagt åt maken att finnas tillgänglig på telefonen utifall att, trots att jag haft med mig grejer för byte. När jag cyklade utan sadelväska fick maken stränga order att vara tillgänglig. Jag har aldrig drabbats av punktering tack vare att min mekaniker (tillika maken) sett till att däcken är välpumpade men, så kom de nya carbonfälgarna hem och mekanikern ansåg att detta var ett ypperligt tillfälle för mig att öva på att byta däck.

Av någon anledning var vi oeniga om någonting och jag anti. Som kompromiss bytte maken fälg på bakdäcket eftersom det är knöligare än fram. Framdäcket lämnade han åt mig. Jag ignorerade ett tag men sen. Ett klipp på Youtube ögnades igenom. Sen började jag, pausade, tittade, pausade och satte igång. Spolade tillbaka, svettades och muttrade lite smått.

Fälgen byttes perfekt men slangen låg i kläm vid ventilen. Jag grejade hit och dit men fick inte ordning på det. Ingen luft fick jag i heller. Jag använde mig av handpumpen på bild eftersom det är den jag har med på cykeln. Lika bra att prova grejerna som ska användas om punkteringsfix blir aktuellt. 








Nu började svordomarna leta sig fram faktiskt. Hur jag än grejade så var inte ventilen fast i fälgen, jag petade och grejade, pumpade och kliade mig i håret. Säljaren som intygade att pumpen var SÅ bra när jag köpte den för 4 år sen. Oanvänd men den fyller inte sin funktion alls! Någonstans anade jag att jag troligen gjort hål på slangen. Av med däck från fälg igen (riktigt nyttigt faktiskt). Här kommer maken hem som blir riktigt impad av att jag tagit tag i saken men när även han provpumpat och ingenting hänt så höll han med om min misstanke om slangen. Fram med bunke och vatten och leta hål. Mycket riktigt fanns ett fjuttigt hål. Fram med ny slang och börja om.

Maken fick kontrollera så jag gjort rätt, veck vid ventilen var visst inga problem, det får man ha koll på när man pumpar. Så jag pumpade och pumpade och pumpade. När tålamodet var på väg att brista kliver maken in. Han lyckas inte heller. Jag tar fram fotpumpen och se där! Luften kom in, slang och däck var på plats. Monteringen av framdäcket guidade maken mig igenom, man ska ha koll på centrum och bromsreglage. Jag hade bara satt dit och skruvat fast snabbkopplingen.

Bianchipumpen då? Den är förpassad till något utrymme här hemma. Jag sa till maken att jag vägrar pump. Nä, jag ska ha kolsyrepatroner. Mekanikern som också är en otroligt stor shopping- tillika prylnörd hörde mina ord och köpte på stört.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...