tisdag 28 juli 2015

Men, vad reder du såsen med?

Dagens rubrik är en av de standardfrågor jag ofta fick när jag la om kosten till lchf. Man bara måste ju reda av såsen med mjöl. Jag såg aldrig det problemet, kanske beror det på att jag gillar blaskiga såser före en tjock där såssleven står gjuten rakt upp?
Jag har skrivit om detta förr om hur jag rett sås och då använde jag mig av äggula. De senaste åren har jag inte rett av såser överhuvudtaget. Mest förekommande sås i detta hushåll är (hör och häpna!) bearnaisesås. Den smälls lätt ihop med äggula, dragon och smält smör på typ 2 minuter. Grytor då? De låter jag vara som de är. Soppor likaså. Ibland kan grytor få soppvarning men ingen i familjen klagar. Använder jag grädde eller crème fraiche i grytan så låter jag det helt enkelt koka ihop lite längre. Jag föredrar att undvika mejeri så de flesta grytor är som de är.

För några år sen läste jag dock om arrowrot och att många redde av sina såser och grytor med den men du vet, var gång jag stått och glott i kryddhyllan så var det något jag skulle komma ihåg men inte kom ihåg. Så en dag hände det, den hamnade mitt framför ögonen och Trissläget infann sig! Arrowrot var det ju! Ner med en burk i kundvagnen och hem och testa.






Jag provade den till en kycklinggryta. Ungarna mumsade som aldrig förr. Hux flux var morsans kycklinggryta superb!
Jag pudrade helt enkelt över, rörde, pudrade, rörde tills önskad konsistens var uppnådd. För ivrigt pudrande resulterade i klumpar så mer effektiv rörning för att få klumparna att lösa upp sig krävdes. Klumpar i sås är bara ... blä.

Så, vad reder jag såsen med på lchf? Sällan någonting alls faktiskt men vill jag reda av finns numera arrowrot i lådan som fixar biffen. Den är smaklös och ger ingen färg så den funkar till alla sorters grytor och soppor där du vill få lite tjockare konsistens.

Passar självklart dig som äter gluten- och/eller mejerifritt,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...